1- تربیت یعنی پرورش دادن. یعنی به فعلیت درآوردن و پروراندن  استعدادهای درونی و بالقوه.

2- تربیت دو مفهوم دارد 1- واقعی : وقتی درجای خود و برای جاندار بکار گرفته شود. 2- مجازی : وقتی که برای غیرجاندار بکار گرفته شود.

3- تربیت باید تابع و پیرو فطرت یعنی تابع طبیعت و سرشت شیء باشد.(مرغ نمی تواند علم حساب بیاموزد.)

4- ترس ، ارعاب و تهدید در انسانها عامل تربیت نیست.

5- امام علی (ع) در نهج البلاغه در بخش کلمات قصار ، اکراه و اجبار را د ر پرورش قلب ، صحیح نمی دانند.

6- برتراند راسل در کتاب زناشوئی و اخلاق ، تربیت های مبنی بر ترس و ارعاب را تربیت های خرس مابانه می داند.

7- ترس ، عامل بازداشتن روح کودک یا روح بزرگسال در اجتماع از برخی طغیان ها. مانع رشد استعدادهای پست و پائین.

8- اساس تربیت در انسان باید بر شکوفا کردن روح باشد.

9- برای شکوفا شدن استعدادها ، برخی دوره ها تناسب و موقعیت بهتری دارند.(از 7 تا حدود سی سالگی)

10- استعدادها : استعداد علمی ، دینی و اخلاقی

11- بهترین دوران عمر هر کسی ، همان دوران محصل بودن اوست. (دوران بالندگی علمی و معنوی)

12- در اسلام تن پروری به مفهوم صحیح کلمه – یعنی پرورش جسم و تقویت قوای جسم – نه تنها مذموم نیست بلکه ممدوح هم هست.

13- اسلام با نفس پروری و به عبارت دیگر با شهوت پروری ، مخالف است.

14- پرورش واقعی جسم با تحمل نوعی محرومیت های جسمانی ، ملازم است.

15- در آخرین مقاله از اولین شماره نشریه سالانه مکتب تشیع ، ترجمه مهندس بیاتی ، نظرات روانشناسی جدید(یونگ) : روح بشر دارای چهار بعد یا چهار استعداد است.

16- استعدادهای چهارگانه یونگ : 1- استعداد عقلی (بعد علمی و حقیقت جوئی) 2- استعداد اخلاقی (وجدان اخلاقی) 3- استعداد دینی (حس تقدیس و حس پرستش) 4- استعداد هنری و ذوقی (بعد زیبائی)

17- انسان در عمق سرشت و فطرت خود ، اخلاقی خلق شده است.(وجدانی که انسان دیگران را از خود و خود را از دیگران بداند در هر کسی وجود دارد.)

18- استعداد دینی استعدادی اصیل در انسان است که یونگ  آن را به حس تقدیس و حس پرستش تعبیر می کند. این استعداد با استعداد عقلی و اخلاقی تفاوت دارد.

19- استعداد پنجم : استعداد خلاقیت است.(وجود قدرت ابداع ، ابتکار و نوآوری)

آموزش و پرورش کودکان تیزهوش

این مقاله در سه صفحه تهیه و تنظیم شده است. فهرست مطالب و نکات قابل توجه این مقاله بشرح زیر می باشند:

1- خانواده ها با تیزهوش پنداری و فشارهای آموزشی بر فرزندانشان به رشد متعادل جسمی و عاطفی آنها لطمه می زنند.

2- پرورش قدرت تفکر و استدلال و پرورش قدرت درک روابط منطقی بین پدیده ها در بین فرزندان خاصه فرزندان تیزهوش از اهمیت بالائی برخوردار است.

3- مراجعه به نظرات روان شناسان جهت تشخیص کودکان تیزهوش در اولویت ارزشیابی ها قرار دارد.

4- با استفاده از تست های شخصیت ، تست های هوش و تست های معلوماتی استاندارد و تست هائی که قدرت ابتکار را اندازه گیری می کنند ، می توان به تشخیص کو دکان  تیزهوش از کودکان عادی پرداخت.

5- لویس ترمن در زمینه شناخت کودکان باهوش ، فعالیت های مختلف و متعددی داشته است.

6- بین هوش بهر و محبوبیت رابطه مستقیم وجود دارد.

7- نقش پدر در پیشرفت تحصیلی فرزندان از اهمیت بسزائی برخوردار است.

8- ترمن و اودن از تحقیقات خود در مورد کودکان تیزهوش عقب مانده ، نتیجه گرفته اند که افراد ناموفق چهار ویژگی دارند. (نداشتن اعتماد به نفس ، ناتوانی در اتمام کار ، بی علاقگی به اهداف و احساس حقارت)

9- تسریع در ارتقای کودکان تیزهوش دارای ضوابط و شرایط خاص خود است.

10- جهش ، پیشرفت سریع ، پذیرش زودهنگام از روش های عمده تسریع می باشند.

11- بکارگیری روش های تسریع موافقان و مخالفانی دارد که توجه به نظرات آنها قابل تامل است.

12- کونانت برای رفع نقائص روش های تسریع توصیه هائی دارد.

 

 تعداد ساعت: 16          فراگیران: مدیران و معاونین و معلمان کلیه مقاطع


منبع این آزمون مجلات رشد می باشد که می توانید از لینک زیر آن را دریافت نمایید.


دانلود منبع آزمون "شناسایی و هدایت دانش آموزان"



تاريخ : | | نویسنده : محمد مراد دبیریان |
امکانات وب


a




  • a


    دریافت کد آمارگیر سایت

    قالب وبلاگ

    قالب وبلاگ